Z garážové firmy globálním hráčem. I díky podpoře kraje

start-up

Stát umí podporovat velké firmy o stovkách a tisících zaměstnancích, ale podpora malého a středního podnikání vázne. Kraj je logicky takovým firmám blíže a měl by jim umět skrze podnikatelská centra efektivně pomoci. Příklady ukazují, že i z malé firmy se může stát firma s mezinárodním dopadem. Funguje to v USA, Izraeli a dokonce i v Brně.

Například na začátku úspěchu českého startupu Kiwi.com, což je služba zaměřená na propojování letů vzájemně nespolupracujících leteckých společností, stálo Jihomoravské inovační centrum (JIC). Dnes tato původně garážová firma zaměstnává 2 500 lidí a patří k nejrychleji rostoucím společnostem v Evropě. Jiný “klient” JICu byla společnost Bastl Instruments, která se zabývá ruční výrobou elektronických hudebních nástrojů, a i díky JICu provozuje už desítky obchodů na čtyřech kontinentech. 

Činnost JIC může být pro náš kraj dobrou inspirací. Podnikatelům poskytuje individuální konzultace s experty, pomáhá při shánění investora, zázemí či financí na prototyp, propojuje aktivní a podnikavé lidi a v neposlední řadě otevírá dveře. Důkazem, že JIC je pro podnikatele atraktivní je, že do jeho aktivit se každoročně zapojí více jak 100 firem jejichž celkový obrat se počítá v desítkách miliard korun.

Dobrou praxi přeneseme i k nám do Královéhradeckého kraje. Důležitá je v tomto ohledu spolupráce kraje, měst a královéhradeckých vysokých škol. V kraji už několik institucí, které již podnikatelům pomáhají (krajské CIRI, královéhradecký TIC), funguje. Nicméně příklad JICu ukazuje, že je zde velký prostor pro zlepšení.

Adam Valenta

podnikatel v IT, kandidát č. 2