Na veřejnou dopravu kraj zapomněl

doprava

V roce 2020 není u nás v kraji možné koupit jízdenku na linkový autobus přes mobilní aplikaci nebo dobít IREDO kartičku platební bránou přes internet. Tarify jsou zbytečně složité a často neumožňují bezproblémový přestup. Do systému integrované krajské dopravy navíc není zahrnuta například královéhradecká MHD. Cestující si tak během jedné cesty v rámci kraje musí koupit i tři různé jízdenky.  Piráti ve vedení velkých měst ukazují, že tyto nedostatky umí za pomocí moderních technologií řešit. 

Chytrá veřejná doprava neznamená USB nabíječka v madle, ale jednoduchost a uživatelskou přívětivost. Cestující daleko více než nestabilní wi-fi ocení skutečně fungující mobilní aplikaci nebo možnost použít platební kartu jako nosič předplacené jízdenky. Nic z toho neznamená, že přestanou fungovat “klasické” papírové jízdenky, ale moderním technologiím se musíme přestat bránit. Umožní nám i vylepšit trasování, tarifní zóny nebo intervaly odjezdů autobusů a vlaků.

Zatěžkávací zkouškou bude v tomto ohledu vstup soukromých dopravců na koleje, který v jiných krajích provázel chaos. Například ve Zlínském kraji nebyla společnost Arriva několik týdnů vůbec schopná prodávat jízdenky, protože nestihla včas vyškolit personál a odladit odbavovací systém. Konkurence je na železnici žádoucí. Nicméně nesmíme opakovat chyby odjinud.

Samozřejmě moderní odbavovací systém není všechno. V dalším rozvoji zejména vlakové dopravy, která by měla být páteří veřejné dopravy, jsme limitováni zastaralou infrastrukturou. Politici jiných stran slibují, jak z hejtmanství dokážou například elektrifikovat trať z Jaroměř do Trutnova. Nedokážou. Můžou za velké dopravní stavby lobbovat, odstraňovat dílčí překážky jako pirátský místostarosta Trutnova Tomáš Eichler u dálnice D11, ale hlavní díl práce vždy zůstane na státu. Piráti voličům nic nalhávají. Naopak nabízíme v čem jsme skutečně dobří: zapojení moderních technologií.

Aleš Dohnal

datový analytik, zastupitel města Hradce Králové, kandidát č. 4